Berättelse om Louise Breslau (1856-1927).

Jag vill välkomna alla mina nya följare med inlägg om en otrolig begåvad konstnärinna.

Hennes liv och verk väckte min intresse och jag tänkte: varför inte dela med er min kunskap om Marie-Louise Catherine Breslau?

Louise Breslau “Självporträtt” (1891) olja på mahogny trä, Museum för modern konst, Strasbourg

Jag lovar att leverera kort och på ett läsbar sått! Min passion är konsthistoria och jag vill berätta om bortglömda artister.

 

Barndomen

Låt mig börja från början. Marie Louise föddes i München i december 1856 i en assimilerad tysk-judisk familj. Hennes far var en känd förlossningsläkare och gynekolog. År 1858 tog han positionen som överläkare vid universitetet i Zürich, och familjen flyttade till Schweiz. Tyvärr dog dr. Breslau när Maria Louise var bara 9-år gammal. Flickan drabbades av astma och blev ofta sängliggande, vilket är anledning till att hon började rita och skissa.

 

Första kvinnliga konstnärer 

Hundra års senare hade samhälle olika krav på kvinnor. Unga damer i en viss status uppmuntrades att kunna spela på ett musikinstrument eller måla. Tjejen ville bli en professionell konstnär, och för att uppnå detta visste hon att hon måste flytta till Paris och anmäla sig till en konstakademi. Det har varit hennes största mål! Marie Louise studerade vid Académie Julian där mötte hon andra kvinnliga studenter

“Hemma” (1885) olja på duk,127 x 154 cm
Musee d`Orsay. Hon, hennes mor och lilla hund i en inre miljö.

 

Strax därefter hade hon bytt namn till Louise Catherine, öppnade sin egen ateljé och ägnade sig åt sin passion-pastellmåleriet.

“Madeleine” (1889), pastell, 42,5 x 30 cmModister” (1899)
La Toilette” (1898), presenterar Madeleine Zillhardt, privat kollektion

 

“En lat morgon” (1910)

Förhållande med Madeleine Ziilhardt

Louise Breslau hörde till dem modiga konstnärer som hade ingenting emot att avbilda vackra, nakna kvinnor. Hennes följeslagare, musa och inspiration var en annan konstnärinna Madeleine Ziilhardt (1863-1950) och det verkar helt naturligt att båda kvinnor levde tillsammans. Förmodligen den parisiska miljö har accepterat kärlek mellan två kvinnliga artister, särskilt när dem har varit diskreta och ansvarsfulla!

“Porträtt av Madeleine” (1912)
Musée Antoine Lécuyer, Saint Quentin

Louise Breslaus konstverksamhet var mycket populärt när hon levde men tyvärr, efter att hon dog, var hon nästan bortglömd. Hennes vackra, subtila pastellteckningar berättar om hennes personlighet, om hennes uppfyllt dröm att vara en riktigt konstnärinna.

 

En svensk accent

En svensk konstnär och poet Ernst Josephson (1851-1906) besökte ofta Paris. Louise avbildade honom med hatten och spritglaset, en sinnebild för Parisbohemen. Vilken skillnad är hans porträtt av henne; en helt vanlig vänporträtt utan konstnärliga eller personliga attributet…

Louise BreslauPorträtt av Ernst Josephson” (1851-1906)
olja på duk, 81 x 65 cm                                                                                                                  Nationalmuseum i Stockholm                                                                                                                   

Ernst Josephson “Konstnärinnan Louise Breslau” (1886)        olja på trä, 54,5 x 44,5 cm                                  Nationalmuseum, Stockholm   

 

Kriget och sista år 

Under första världskriget bodde Breslau och Zillhardt i deras hem utanför Paris, i Neuilly-sur-Seine. Hon brukade rita porträtt av franska soldater och sjuksköterskor på fronten. Efter kriget drog sig Breslau i pension och tillbringade tid med att måla blommor från sin trädgård och avbilda vänner.
1927 dog Louise Breslau efter en lång tids sjukdom och begravdes bredvid sin mamma i den lilla staden Baden, i Schweiz.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *